Mysterious Nativity

From the companionship between Les Métaboles and Russian composer Dimitri Tchesnokov was born the program Mysterious Nativity (record released in 2014 by Brillant Classics). Les Trois chants sacrés is his first choral work, mirroring the Trois hymnes sacrés by his compatriot Alfred Schnittke (1984).

The extremely hieratic aspect of the sonority of the choir in this program makes the viewer forget that, apart from Tchaikovsky's famous Hymn of the Cherubim, it is about works from the 20th and 21st centuries.

Mysterious Nativity illustrates the Metaboles' stance: to defend the choral repertoire of all eras and to promote contemporary masterpieces little known in France. The program thus puts the spotlight on works for choir by Georgy Sviridov, extremely well known in Russia but little sung in France, as well as pieces by the famous Estonian composer Arvo Pärt: Magnificat and Nunc dimittis.

MYSTERIOUS NATIVITY


Piotr Ilitch Tchaïkovski,
L’Hymne des Chérubins opus 41, n.6
Vytautas Miškinis,
O salutaris hostia
Arvo Pärt,
Magnificat
Nunc dimittis

Georgy Sviridov,
Mysterious Nativity
Dimitri Tchesnokov,
Trois chants sacrés, opus 43
- De profundis
- Miserere
- Pater Noster 

Ave verum corpus opus 67
pour voix de femmes
Alfred Schnittke,
Trois hymnes sacrés
- Bogoroditse
- Gospodi,
- Ocenas
 
Georgy SviridovSviatyï Boje


Les Métaboles (18 to 24 singers)
Denis Comtet, organ
Léo Warynski, direction

Extraits...

Arvo Pärt - Magnificat

Extract of the album Mysterious Nativity - 2014

Arvo Pärt - Magnificat

Extract of the album Mysterious Nativity - 2014

Dimitri Tchesnokov - Miserere

Extract of the album Mysterious Nativity - 2014

Dimitri Tchesnokov - Miserere

Extract of the album Mysterious Nativity - 2014

Dans la presse...

Qualité et l’homogénéité de la formation chorale

Anaclase - Gilles Charlassier
 - Mysterious Nativity à Vezelay

Qualité et l’homogénéité de la formation chorale

Anaclase - Gilles Charlassier - Mysterious Nativity à Vezelay

Augurant un florilège au parfum d’éternité, l’Hymne des chérubins (Херувимская песнь), sixième séquence de la Liturgie de saint Jean Chrysostome Op.41 de Tchaïkovski (Литургія Святаго Іоанна Златоустаго, 1879). La suavité de la page, où la sentimentalité du compositeur russe s’affirme en une belle décantation, met tout de suite en évidence la qualité et l’homogénéité de la formation chorale, tuilant avec une douceur inspirée les articulations du poème. Né en 1954 à Vilnius, Vytautas Miškinis livre dans O salutaris hostia (1991), écrit au moment de l’effondrement de l’URSS, un condensé de dépouillement, magnifié par la précision des entrées qui n’accuse jamais les attaques. Cette caresse de textures d’une saisissante luminosité ne néglige cependant pas l’expressivité du verbe, jouant dans « Bella premunt hostilia » (« Les armées ennemies nous poursuivent ») d’effets imitatifs qui rappellent La Guerre de Janequin, avant de revenir à l’intimité initiale. Sans intention moderniste, le morceau se distingue par une intemporalité sincère que les pupitres restituent avec une conviction communicative, au point de le resservir en bis.

D’Arvo Pärt, référence du refuge en réaction aux tumultes d’un aujourd’hui auquel certains refusent la « beauté », Magnificat de 1989 et Nunc dimittis, de douze ans postérieur, affirment un halo d’apaisement ciselé avec soin, jusqu’aux délicats confins du murmure, avant Странное Рождество видевше (Mystère de la Nativité), page de rituel orthodoxe (en russe, donc) composée en 1991 par Gueorgui Sviridov (1915-1998). On retrouve l’atmosphère de ferveur recueillie, dans un élan maîtrisé, avec un grain d’une pureté admirable qui suit les linéaments d’une jubilation intérieure, jusqu’aux éclats d’Alléluias irisés, en conclusion de chacune des deux strophes et climax suspendu à la fin de la dernière.

Du jeune Franco-ukrainien Dimitri Tchesnokov (né en 1982), Trois chants sacrés Op. 43 de 2009 ne démentit pas un monochrome liturgique détaillé sans faiblesse ni redondance au fil de trois numéros (De profundis, Miserere et Pater noster) aux dynamiques formelles complémentaires. Éclaircissant les rangs, Ave Verum Corpus Op.67 pour voix de femmes (créé deux ans plus tard) prolonge cet éther avec une remarquable économie de moyens. Datés de 1983, les Trois hymnes sacrés d’Alfred Schnittke – Je vous salue Marie, Jésus notre Seigneur et Notre Père – reviennent à la langue russe et à l’Église d’Orient, sans trahir le climat installé, quand le bref Свeтй Бoжз (Éternel Dieu) de Sviridov constitue un viatique à l’image des évanescences défendues par Léo Warynski et Les Métaboles, mettant opportunément en valeur les vertus évidentes de l’ensemble.

De l’étoffe dont sont faits les anges : Les Métaboles à Vézelay

Bachtrack - Tristan Labouret
 - Mysterious Nativity à Vezelay

De l’étoffe dont sont faits les anges : Les Métaboles à Vézelay

Bachtrack - Tristan Labouret - Mysterious Nativity à Vezelay

Il y aura un deuxième bis. La scène est déserte depuis longtemps, les lumières ont été rallumées mais l’ovation qui salue encore Les Métaboles dans les collatéraux de la basilique de Vézelay incite Léo Warynski, le chef du choeur, à faire demi-tour pour remonter au pupitre. Quelques secondes plus tard, les pépiements surnaturels du O Salutaris hostia de Vytautas Miskinis s’élèvent à nouveau le long des hauts murs centenaires, bientôt rejoints par un choral granitique de voix masculines. On a beau s’y attendre après avoir admiré cette pièce méconnue au début du concert, il est impossible de ne pas frissonner.
Une heure auparavant, le monde des Métaboles s’est ouvert sur le merveilleux Hymne des Chérubins de Tchaïkovski. Les uns après les autres, les chanteurs rejoignent une même voie, un même souffle aérien, enchâssant délicatement leurs timbres sur le même objet sonore. Léo Warynski trace une mesure habitée, claire, souple, aux précisions discrètes : il n’a pas besoin d’user de gestes trop didactiques tant ses chanteurs connaissent leur chemin. Leurs respirations sont inaudibles, à peine perceptibles physiquement.
Le maestro profite des capacités hors norme de ses troupes pour dessiner des phrasés interminables et soigner des progressions dynamiques au long cours ; le fortissimo tendu comme un arc au sommet de la Mysterious Nativity (de Georgy Sviridov) fera trembler la voûte de la basilique. Jamais affectées, toujours impeccablement justes, même face aux accords fournis de Tchesnokov (Trois chants sacrés), Les Métaboles sont décidément de l’étoffe dont sont faits les anges.
Une heure de polyphonies a cappella dans la tradition russe orthodoxe pourrait lasser, même dans une interprétation divine. Toute l’intelligence de Léo Warynski est d’avoir agencé un programme aussi cohérent que varié, attrapant l’auditeur par l’oreille et ne le lâchant qu’après une heure de sensations fortes. Les étages formidables du contrepoint de Miskinis s’aplanissent tout à coup, laissant la place aux fils d’or tissés par Arvo Pärt dans son Magnificat. Puis c’est la procession imperturbable du Nunc dimittis et ses syllabes carillonnantes, la puissance presque agressive du Sviridov, les harmonies éthérées des voix de femmes,
laissées seules dans l’Ave verum corpus de Tchesnokov… Ces Métaboles portent bien leur nom, tant elles savent adapter légèrement leur identité sonore pour donner l’éclat propre à chaque pièce.
Arrive l’exigeante mélopée du « Bogoroditse » de Schnittke. Les chanteurs articulent le texte avec ce juste milieu de précision (indispensable pour rendre audibles les paroles) et de naturel (nécessaire pour ne pas révéler l’artifice). L’acoustique réverbérante pourrait noyer le choral, fondre les voix mais les basses ne dispersent pas leurs graves, les sopranos posent doucement leurs aigus ; les voix intermédiaires sont ainsi parfaitement perceptibles. Chaque pupitre reste homogène et le cheminement harmonique s’écoule avec une limpidité exemplaire. Quelques instants plus tard, quand le méditatif Sviatyï Bozhe de Sviridov marque la fin
du concert, le retour sur terre est brutal. Warynski a l’habileté de proposer, en bis, un extrait de la plus emblématique des oeuvres vocales russes : les fameuses Vêpres de Rachmaninov viennent répondre à L'Hymne des Chérubins et remettent l’auditeur sur les sentiers battus du grand répertoire.
Le pèlerinage polyphonique a cependant paru si bref que certains spectateurs, désireux de prolonger l’expérience métabolique, accourront à la messe du lendemain matin pour le seul plaisir d’y entendre une nouvelle fois le choeur, sollicité pour ponctuer l’office. En mal de vocations, l’Église pourra y trouver matière à réflexion : Les Métaboles ressemblent bien à une arme de conversion massive.

An exceptional sound experience

La Croix - Emmanuelle Giuliani,
 - Mysterious Nativity à Vezelay

An exceptional sound experience

La Croix - Emmanuelle Giuliani, - Mysterious Nativity à Vezelay

There are days like this when everything seems to be subject to the generous whim of a good fairy. The weather is admirable, the air light, the music exciting. Thus, this Saturday at the end of August, the third and (already!) penultimate day of the Rencontres musicales de Vézelay which is celebrating its 20th anniversary.

An exceptional sound experience
In the evening, in the basilica of Vézelay, different forces (24 a cappella singers), different centuries (from the 19th to the present day), other geographical and religious eras (from the Baltic countries and Russia). At the music stand, Léo Warynski leads his ensemble, Les Métaboles, on a musical voyage dominated by introspection, nuance and the search for those vibrations that emanate from the singers' bodies to blossom throughout the entire stone edifice, from the ground to the highest vaults. This is a sound experience where the basilica itself becomes an immense and luminous musical instrument.

From Tchaikovsky's enveloping and tender Ode to Schnittke's gleaming Sacred Hymns, from Arvo Pärt's hypnotic "Magnificat" to Sviridov's impressive "Mysterious Nativity", the evidence is there: the vocal perfection of Les Métaboles rises to a rarely achieved level and the audience's concentrated listening experience is palpable.
Léo Warynski draws from the singers that which the best painters create from their palette: iridescent transparencies, brilliant textures, dazzling colours, heavenly pastels or luminous blacks... This breathtaking vocal plasticity and the intelligence of the programme engraving this evening of 24 August 2019 in golden letters in the annals of the Rencontres musicales de Vézelay. The public was not mistaken, applauding more than warmly the performers and their conductor.
 

An exceptional sound experience

La Croix - Emmanuelle Giuliani,
 - Mysterious Nativity à Vezelay

An exceptional sound experience

La Croix - Emmanuelle Giuliani, - Mysterious Nativity à Vezelay

There are days like this when everything seems to be subject to the generous whim of a good fairy. The weather is admirable, the air light, the music exciting. Thus, this Saturday at the end of August, the third and (already!) penultimate day of the Rencontres musicales de Vézelay which is celebrating its 20th anniversary.

An exceptional sound experience
In the evening, in the basilica of Vézelay, different forces (24 a cappella singers), different centuries (from the 19th to the present day), other geographical and religious eras (from the Baltic countries and Russia). At the music stand, Léo Warynski leads his ensemble, Les Métaboles, on a musical voyage dominated by introspection, nuance and the search for those vibrations that emanate from the singers' bodies to blossom throughout the entire stone edifice, from the ground to the highest vaults. This is a sound experience where the basilica itself becomes an immense and luminous musical instrument.

From Tchaikovsky's enveloping and tender Ode to Schnittke's gleaming Sacred Hymns, from Arvo Pärt's hypnotic "Magnificat" to Sviridov's impressive "Mysterious Nativity", the evidence is there: the vocal perfection of Les Métaboles rises to a rarely achieved level and the audience's concentrated listening experience is palpable.
Léo Warynski draws from the singers that which the best painters create from their palette: iridescent transparencies, brilliant textures, dazzling colours, heavenly pastels or luminous blacks... This breathtaking vocal plasticity and the intelligence of the programme engraving this evening of 24 August 2019 in golden letters in the annals of the Rencontres musicales de Vézelay. The public was not mistaken, applauding more than warmly the performers and their conductor.
 

A breathtaking immersion in the sacred music of the former soviet bloc

DNA - Christian Wolff
 - Mysterious Nativity

A breathtaking immersion in the sacred music of the former soviet bloc

DNA - Christian Wolff - Mysterious Nativity

On Tuesday evening, in the protestant church Saint-Pierre-le-Jeune, the ensemble Les Métaboles, performed a breathtaking immersion in the sacred music of the former soviet bloc, a capella, or accompanied by the organist Denis Comtet. In the middle of a suspended evening during which the captive audience was able to admire all the qualities of this young ensemble (...): exceptional homogeneity and accuracy, roundness of texture, erratic and objective reading of the scores.

A breathtaking immersion in the sacred music of the former soviet bloc

DNA - Christian Wolff
 - Mysterious Nativity

A breathtaking immersion in the sacred music of the former soviet bloc

DNA - Christian Wolff - Mysterious Nativity

On Tuesday evening, in the protestant church Saint-Pierre-le-Jeune, the ensemble Les Métaboles, performed a breathtaking immersion in the sacred music of the former soviet bloc, a capella, or accompanied by the organist Denis Comtet. In the middle of a suspended evening during which the captive audience was able to admire all the qualities of this young ensemble (...): exceptional homogeneity and accuracy, roundness of texture, erratic and objective reading of the scores.

A lovely homogeneity

Classica - Bernard Dermoncourt
 - Mysterious Nativity

A lovely homogeneity

Classica - Bernard Dermoncourt - Mysterious Nativity

The choir Les Métaboles displays a lovely homogeneity, and, in the high voices, a very moving sensitivity.

A lovely homogeneity

Classica - Bernard Dermoncourt
 - Mysterious Nativity

A lovely homogeneity

Classica - Bernard Dermoncourt - Mysterious Nativity

The choir Les Métaboles displays a lovely homogeneity, and, in the high voices, a very moving sensitivity.

Die faszinierendste Vokalmusik-Veröffentlichung des Jahres

Brillant Classics - du chroniqueur Sal

Die faszinierendste Vokalmusik-Veröffentlichung des Jahres

Brillant Classics - du chroniqueur Sal -

Dies ist – zumindest für mich – die faszinierendste Vokalmusik-Veröffentlichung des Jahres. »
(C'est - tout au moins pour moi - la publication de musique vocale la plus fascinante de l'année.)

There is no doubt as to the homogeneity of the ensemble.

Diapason
 - Mysterious Nativity

En vente sur le site...

Mysterious Nativity

Mysterious Nativity
Les Métaboles

Musical direction : Léo Warynski.
CD recorded in November 2013 at La Chapelle Saint-Louis (Paris)
Artistic direction and record : Jiri Heger

2021

August

Friday, August 6 2021 - 9 pmMysterious NativityLes semaines musicales de Quimper

From the companionship that unites Les Métaboles with composer Dimitri Tchesnokov was born the Mysterious Nativity program, composed of works of works from the 20th and 21st centuries, mainly Russian. A program in the image of the Métaboles, which defends the choral repertoire.

Les Métaboles
Léo Warynski, musical direction

Reservation here

June

Saturday, June 12 2021 - 5 pmMysterious NativityCollège des Bernardins - Paris

From the companionship that unites Les Métaboles with composer Dimitri Tchesnokov was born the Mysterious Nativity program, composed of works of works from the 20th and 21st centuries, mainly Russian. A program in the image of the Métaboles, which defends the choral repertoire.

Les Métaboles
Léo Warynski, musical direction

2020

November

Friday, November 14 2020Cancelled - Mysterious NativityCollège des Bernardins - Paris

From the companionship that unites Les Métaboles with composer Dimitri Tchesnokov was born the Mysterious Nativity program, composed of works of works from the 20th and 21st centuries, mainly Russian. A program in the image of the Métaboles, which defends the choral repertoire.

Les Métaboles
Léo Warynski, musical direction

August

Tuesday, August, 11 2020Postponed - Mysterious NativityLes musicales de Quimper

A bewitching program on the theme of the nativity, where meditation and spirituality inhabit Russian and Baltic composers in their sensitive approach to sacred texts. A moment of striking choral music.

Website Les Musicales de Quimper

2019

August

August 24, 2019 - 9 pmMysterious nativityCité de la Voix à Vezelay

Olfactory concert

The program of the record Mysterious Nativity was born from the companionship that unites Les Métaboles with the composer Dimitri Tchesnokov. Released in 2014 with Brilliant Classics it’s at the origin of this concert.

2018

June

Saturday June 16th 2018 - 9 pmMysterious NativityAbbaye Saint-Vincent de Nieul-sur-l'Autise

Olfactory concert

The program of the record Mysterious Nativity was born from the companionship that unites Les Métaboles with the composer Dimitri Tchesnokov. Released in 2014 with Brilliant Classics it’s at the origin of this concert.

2016

October

Tuesday October 4th 2016 Mysterious NativityFestival Musica - Église Saint-Pierre-le-Jeune de Strasbourg

Works for choir and organ by Pärt, Sviridov, Miskinis, Tchesnokov...
Les Métaboles
Organ
Léo Warynski, musical direction