Another Look

I fell under the spell of this work written in 1975, a year before the premiere of the opera Einstein on the Beach. It was during this period that Philip Glass began to experiment with this repetitive style which made him one of the most unique composers of his time. I had the feeling, while listening to it, that this work modified our perception of time, abolishing the sensation of duration and plunging us into a state of hypnosis. It is also one of the rare large-scale non-religious pieces written for choir and organ. This singularity immediately aroused my interest and fueled my desire to approach this work with Les Métaboles, first of all through a new recording—of which there are few—which will be released in early 2025, then as part of a stage production created for the 2025-2026 season. Recently, I had the chance to direct several operas by Philip Glass, Einstein on the Beach and Akhnaten, and I could not envisage this choral piece without a stage contribution. Another Look is a radical work which is anchored in references to the music of the past (Gregorian chant and the School of Notre-Dame in particular). This piece was composed at a time when the porosity between the arts was very great, as such, bringing it a plastic dimension is a way of paying homage to this dialogue. This is the reason why I asked the pair Céline Diez and Clément Debailleul, from the company 14:20, so that they develop a plastic and audio-visual proposal constituting a whole with the music and thus participating in questioning the usual format of a concert.

Léo Warynski

ANOTHER LOOK


Philip Glass,
Another Look at Harmony Part IV

Andrea Basily,
Canon ad unisonum


Les Métaboles (18 singers)
Yoan Héreau or Denis Comtet, organ
Léo Warynski, direction

Céline Diez, scenography
Céline Diez & Clément Debailleul,
visual artists
Elsa Revol, light creation
Camille Pénager, costume design
Jeanne Crousaud, conseil artistique
Antoine Seigneur, technical director


Production Metaboles 
Co-production Cité de la Voix – National Center for Vocal Art and Cité musicale- Metz 
Another Look is supported by The Orange Foundation, Adami, Copie Privée and the CNM

Dans la presse...

L'harmonie des Sphères

ConcertClassic - Alain Cochard
 - Another Look à la Filature de Mulhouse

L'harmonie des Sphères

ConcertClassic - Alain Cochard - Another Look à la Filature de Mulhouse

L’harmonie des sphères

Lors d’une conversation après un concert des Métaboles en juin 2023, Léo Warynski nous faisait part de sa découverte – enthousiaste ! – d’Another Look at Harmony-Part IV de Philip Glass, une pièce incroyable (pour chœur et orgue) qui, dès 1975, préfigurait en un condensé d’une cinquantaine de minutes tout ce que le compositeur allait offrir l’année suivante avec Einstein on the Beach. L’intérêt du chef pour ce Glass méconnu augurait de beaux accomplissements ; le temps est désormais venu de les apprécier. D’abord avec la parution il y a quelques semaines (chez b. records) de l’enregistrement d’Another Look, capté à la Cité de la Voix de Vézelay en janvier 2024, qui témoigne, on l’a déjà souligné (1), d’une totale appropriation du langage de l’artiste américain, d’un dépassement ô combien stimulant pour l’imagination.

Le chœur des anges de Basily en prélude à Glass
 
Après le mouvement descendant de la première partie, c’est à « une forme d’ascension des âmes vers l'Empyrée céleste », pour reprendre les mots de Léo Warynski au sujet de l’ouvrage de Glass, qu’invite la seconde. Ce n’est toutefois pas par l’ouvrage de l’Américain qu’elle s’ouvre, mais avec le Canone a 16 all’unisono d’Andrea Basily (1705-1777), pièce jusqu’ici inédite au disque qui complète l’enregistrement des Métaboles. Comme une étape préparatoire, cette « sorte de chœur des anges parfait, cyclique, qui tourne de façon magique », selon Léo Warynski, apparaît comme une préfiguration d’éternité en musique avant Another Look. À Mulhouse, son écriture s’offre visuellement au spectateur puisque les entrées et les sorties des chanteurs dans la partition correspondent à celles qu’ils effectuent sur scène, tous vêtus d’une même tunique (imaginée par Camille Pénager) d’une sobriété quelque peu monacale. Le conseil artistique de Jeanne Crousaud, l’une des sopranos des Métaboles, aura été précieux dans le réglage irréprochable de cet épisode.

De l’onirique au mystique

Correspondre au mouvement de la musique, tel est le défi que se sont lancé Céline Diez et ses partenaires : ils le relèvent avec talent et imagination, au moyen de trois cercles, alignés horizontalement en fond de scène, utilisés pour la projection des images. Rien ici de ces vidéos, parfois très belles, mais « plaquées » sur les sons qui donnent vite envie au spectateur de fermer les yeux pour se concentrer sur la seule musique. Aucune « pollution » de la part d’un dispositif visuel qui procède en permanence de l’énergie de la partition et, se gardant de toute démarche « illustrative » (même si l’on peut ici penser à un œil, là des cellules ou des images de planètes), la traduit de la plus abstraite et prenante façon. Toute tentative de description du résultat serait vaine. On mettra plutôt l’accent sur l’usage fait de la Section 5, pour orgue seul (profitons-en pour saluer la performance assez incroyable de Yoan Héreau, d’un bout à l’autre de l’œuvre) pour basculer de l’onirisme de ce qui a précédé à une dimension plus spirituelle et mystique (en noir et blanc).

Epouser la respiration de la musique

Si la simple audition d’Another Look au disque procure la sensation d’être happé par une musique hypnotique, l’effet s’en trouve décuplé par la traduction visuelle qui en est ici offerte. Elle plonge le spectateur dans une magique harmonie des sphères ...

Ecriture répétitive certes, mais qui n’interdit aucunement le lyrisme et l’expression. Dans une architecture qu’il contrôle  avec une perfection sidérante (pas le moindre faux pas n’est permis ici ...) grâce à des choristes pleinement investis, Léo Warynski sait la part d’émotion que les interprètes peuvent apporter et ne manque pas d’en profiter, l’élasticité des images conçues par les vidéastes – et les lumières très soignées d’Elsa Revol – permettant d’épouser de façon millimétrée la respiration de la musique.

Si le spectacle Another Look s’insérait dans un ensemble plus vaste à Mulhouse, il est évident qu’il peut fonctionner de manière parfaitement autonome. C’est d’ailleurs ainsi que le public le découvrira l’été prochain aux Rencontres musicales de Vézelay, le 24 août (avec reprise, pour la partie musicale seulement, au Festival de la Chaise-Dieu le 29). Heureux ceux qui ont déjà pensé à réserver pour les deux dates prévues à la Cité de la  musique en fin d’année (17 & 18 décembre) : les concerts sont déjà complets ! Puissent d’autres organisateurs vite programmer un spectacle aussi abouti que captivant.

Difficile de résister à l'émotion qui s'installe

Resmusica - Jean-Luc Clairet
 - Another Look à la Filature de Mulhouse

Difficile de résister à l'émotion qui s'installe

Resmusica - Jean-Luc Clairet - Another Look à la Filature de Mulhouse

Alignement de planètes à La Filature

Variations autour de l'harmonie : tel est l'intitulé du deuxième épisode de la carte blanche donnée par La Filature de Mulhouse à Jacqueline Caux, pionnière du militantisme pour les musiques inédites, dont le minimalisme américain. Un combat de plus d'un demi-siècle adoubé ce soir par des interprètes français en état de grâce : le Quatuor Diotima et Les Métaboles de Léo Warynski.

Est-ce pour signifier que cette œuvre de la première période du compositeur américain le précède d'une année, qu'après l'entracte, une note grave à l'orgue accueille, le spectateur à son retour dans la salle comme Einstein on the beach dès 1976 ? La disparition de cet émouvant clin d'œil laisse place à l'apparition d'une chanteuse puis de deux, et ainsi jusqu'à 18 (l'effectif des Métaboles), chacune et chacun étant convié à la superposition de la mélodie du Canon à 16 voix (Canone a 16 all' unisono) d'Andrea Basily, qui refermait le disque récemment sorti : judicieusement placées en ouverture, ses neuf minutes font figures d'introduction idéale aux cinquante d'Another Look at Harmony. Bien que geste ultime de la naissance d'un style plus que d'un système, Another Look at Harmony, en plus de rappeler que, dès le début, Glass s'est immédiatement intéressé à la voix humaine (à tous les sens du terme), laisse deviner la tentation mélodiste qui s'exprimera à nu et sans complexes dans moult numéros d'Einstein. Des minimalistes programmés par Jacqueline Caux (rappelons qu'elle et son époux, cités par Glass lui-même dans ses mémoires, Paroles sans musique, comme ses « premiers amis français », ont été les premiers à avoir invité le compositeur en France dans le cadre du Festival d'Automne 1973), Glass est le seul à avoir osé affronter le retour de la mélodie dans un XXe siècle qui croyait que tout avait été dit à ce sujet. C'est d'ailleurs très certainement ce qui explique son succès planétaire, un succès dont se réjouit également Léo Warynski, qui connaît son affaire depuis qu'il a dirigé Akhnaten (et va diriger Satyagraha) à Nice.

Il est aujourd'hui difficile de résister, plus encore qu'au disque, à l'émotion qui s'installe dès les premiers battements, via l'abandon gracieux des voix masculines, d'un style reconnaissable entre mille, à l'élan progressif de l'irrésistible Section 2 d'une partition dont quasiment tous les numéros défilent en fondu-enchaîné. L'auditeur fond lui aussi à l'écoute de la juvénilité inaltérable des timbres, du toucher gracieux de Yoan Héreau à l'orgue, au diapason du visuel synergique (entre ouïe et vue) proposé par Céline Diez, Clément Debailleul et le conseil artistique de Jeanne Crousaud. Faisant face au cosmos de trois planètes sous influence de crescendo orgiaque des voix, et à l'aréopage de ses chanteurs habillés par Camille Pénager de fascinantes et longues aubes noires et cendres, Leo Warynski cadre, comme on croyait que seul un Michael Riesman savait le faire, la mécanique d'un mini-oratorio d'onomatopées et de chiffres, où le compositeur (qui finira par engendrer 25 opéras !) semble encore à la recherche du mot. Another Look at Harmony semble ne poser de problème à personne alors que, comme nous l'a confié une interprète, « la seule question est juste de savoir quand reprendre son souffle ».

A reading that is both precise and free

Dipason - Benoît Fauchet
 - Another Look

A reading that is both precise and free

Dipason - Benoît Fauchet - Another Look

Onomatopoeia, repeated notes chanting their names, syncopations, and rhythmic disruptions… Another Look at Harmony Part IV, a movement for choir and organ lasting about fifty minutes, was a milestone in Philip Glass's career, foreshadowing his 1975 opera Enstein on the Beach.

Léo Warynski's Métaboles offers a reading that is both precise and free, almost lyrical, in a seamless dialogue with Yoan Héreau's keyboards. The combination with a 16-part canon by Andrea Basili, a little-known 18th-century composer, may be surprising, but prolongs the hypnosis very pleasantly.

A reading that is both precise and free

Dipason - Benoît Fauchet
 - Another Look

A reading that is both precise and free

Dipason - Benoît Fauchet - Another Look

Onomatopoeia, repeated notes chanting their names, syncopations, and rhythmic disruptions… Another Look at Harmony Part IV, a movement for choir and organ lasting about fifty minutes, was a milestone in Philip Glass's career, foreshadowing his 1975 opera Enstein on the Beach.

Léo Warynski's Métaboles offers a reading that is both precise and free, almost lyrical, in a seamless dialogue with Yoan Héreau's keyboards. The combination with a 16-part canon by Andrea Basili, a little-known 18th-century composer, may be surprising, but prolongs the hypnosis very pleasantly.

Sélection Le Monde - to listen to: the repetitive trend made in the USA

Le Monde - Pierre Gervasoni
 - Another Look

Sélection Le Monde - to listen to: the repetitive trend made in the USA

Le Monde - Pierre Gervasoni - Another Look

Mixed voices methodically reeling off a string of onomatopoeias and numbers, an organ – an electronic version – that ensures long sustains of notes, sometimes in the bass, sometimes in the treble… The characteristics of Enstein on the Beach, an opera created in 1976 by Bob Wilson with music by Philip Glass, also constitute the foundations of Another Look at Harmony. Part IV, a score of about fifty minutes composed a year earlier by the leader (with Steve Reich) of the repetitive trend made in the USA. However, we will be careful not to consider this page with its minimalist carillon appearance as a prelude to the stage work that has entered history since its creation at the Avignon Festival because it is very different from it from an aesthetic point of view. Particularly in the "overexpressive" interpretation of Métaboles (recorded live), which, far from the mechanical abstraction of Einstein..., makes it a sort of great hippie mass. The confrontation with the very soaring but rigorous Canon, by Andre Basili (1705-1777) then seems anecdotal.

Sélection Le Monde - to listen to: the repetitive trend made in the USA

Le Monde - Pierre Gervasoni
 - Another Look

Sélection Le Monde - to listen to: the repetitive trend made in the USA

Le Monde - Pierre Gervasoni - Another Look

Mixed voices methodically reeling off a string of onomatopoeias and numbers, an organ – an electronic version – that ensures long sustains of notes, sometimes in the bass, sometimes in the treble… The characteristics of Enstein on the Beach, an opera created in 1976 by Bob Wilson with music by Philip Glass, also constitute the foundations of Another Look at Harmony. Part IV, a score of about fifty minutes composed a year earlier by the leader (with Steve Reich) of the repetitive trend made in the USA. However, we will be careful not to consider this page with its minimalist carillon appearance as a prelude to the stage work that has entered history since its creation at the Avignon Festival because it is very different from it from an aesthetic point of view. Particularly in the "overexpressive" interpretation of Métaboles (recorded live), which, far from the mechanical abstraction of Einstein..., makes it a sort of great hippie mass. The confrontation with the very soaring but rigorous Canon, by Andre Basili (1705-1777) then seems anecdotal.

En vente sur le site...

ANOTHER LOOK

New album
Live recording on January 11, 2024, at the Cité de la Voix in Vézelay

2025

December

Thursday, December 18 2025 - 08:00 pmAnother LookPhilharmonie de Paris

Fifty years ago, Another Look at Harmony placed American composer Philip Glass at the forefront of the minimalist movement. Following an album released in March, Les Métaboles present a staged concert version of his final evening.

Composed one year before Einstein on the Beach and eight years before Akhnaton—two operas previously conducted by Léo Warynski—Another Look offers a heady experience: repetitive writing and references to medieval Gregorian chant intertwine in a hypnotic dialogue, both minimalist and profusely rich.

Singular by nature, the American composer's score is also unique in the rarity of its concert performance. Léo Warynski and Les Métaboles do it double justice by bringing it to the stage and in the scenography of Céline Diez and Clément Debailleul, in the spirit of this porosity between the arts specific to the 1970s. An interior journey where the circle is matrix and law, a journey through time ultimately outside of time.

Wednesday, December 17 2025 - 8:00 pmAnother LookPhilharmonie de Paris

Fifty years ago, Another Look at Harmony placed American composer Philip Glass at the forefront of the minimalist movement. Following an album released in March, Les Métaboles present a staged concert version of his final evening.

Composed one year before Einstein on the Beach and eight years before Akhnaton—two operas previously conducted by Léo Warynski—Another Look offers a heady experience: repetitive writing and references to medieval Gregorian chant intertwine in a hypnotic dialogue, both minimalist and profusely rich.

Singular by nature, the American composer's score is also unique in the rarity of its concert performance. Léo Warynski and Les Métaboles do it double justice by bringing it to the stage and in the scenography of Céline Diez and Clément Debailleul, in the spirit of this porosity between the arts specific to the 1970s. An interior journey where the circle is matrix and law, a journey through time ultimately outside of time.

August

Saturday, August 29 2025 - 03:00 amAnother Look (concert version)Festival de la Chaise Dieu

In the bustling New York of the 1970s, the young Philip Glass, then in search of an innovative style, would find in the choral music of the Italian Renaissance the source of a polyphony rich in astonishing modernism. From there would be born an emblematic, minimalist and repetitive style, in which the listener dives, gets lost, finds himself and ends up transformed. And who better than Léo Warynski and his magnificent choir Les Métaboles to immerse us in this music, making it resonate with a new work by Andrea Basily?

Saturday, August 2025 - 09:00 pmAnother LookRencontres musicale de Vézelay

A hypnotic work, Another Look at Harmony is an extraordinary experience of time and listening, both rooted in its multiple references to the music of the past and enhanced by the intact modernity of Philip Glass's repetitive style. Following a recording at the Cité de la Voix, Léo Warynski extends his passionate exploration of the American composer's work through a uniquely staged concert, in homage to the dialogue between the arts.

May

Thursday, May 15 2025 - 07:00 pmAnother Look - Philip GlassLa Filature, scène nationale de Mulhouse

Another Look at Harmony by Philip Glass, performed by the ensemble Les Métaboles under the direction of Léo Warynski, combines with the visual creation of Céline Diez and Clément Debailleul, offering a concert show where music and image interact in an unprecedented way and offers a immersive and sensory experience.

The title, Another Look at harmony, invites us to rethink harmony by combining auditory and visual perceptions. This project is a free poetic reverie around the infinitely large and the infinitely small, exploring the cyclical dimensions of time so dear to Glass's work. Far from being limited to a simple illustration, the visual creation develops a dialogue with the music, broadening the listener's horizon through a sensitive and renewed perception.

 “It is not enough to hear the music, you must also see it,” wrote Stravinsky… The music becomes a painting, the image a melody, thus creating a form of total art where the senses intermingle, offering the viewer a journey through sound and visual landscapes.